Perämoottorin syyshuolto

Ennen talvehtimista on hyvä tehdä pieniä huoltotoimenpiteitä perämoottorille, tämä helpottaa keväällä kauden aloitusta ja muutenkin takaa ainankin itselleni mielenrauhan talven pakkasille.

Kaikki alkaa siitä, että ennen viimeistä reissua laittaa bensan sekaan polttoaineen hoitoaineen joka estää bensaa vanhentumasta säilytyksen aikana. Tätä löytyy lähes jokaisesta auto/vene liikkeestä. Itse käytin motonetistä hankkimaani Motulin tuotetta. Suhde oli 20 litraa bensaa / 25ml hoitoainetta.
Veneliikkeestä ostoslistaan itse varasin moottoriöljyn, moottoriöljynsuodattimen, peräöljyn, polttoainesuodattimet (moottori ja runko), vesipumpun siipipyörän, proppuihin sopivat uudet tiivisteet (moottoriöljy, perä 2x) ja voitelukohteisiin sopivaa rasvaa.
Pesuaineet löytyivät motonetistä, olen alkanut suosimaan Starbriten tuotteita niin pohjan kuin kannenkin pesussa.
Huolellinen pesu syksyllä palkitsee keväällä, kunnollisilla pesuaineilla projekti on helppoa. Sisätilojen pesun säästin kevääksi. Keväällä tulen vetämään pohjaan epoksin kosteussuojaksi.
Pohja pikaisen pesun jälkeen, vesirajan keltainen viiva katosi lähes kokonaan oikeiden aineiden ansiosta.
Pesun jälkeen onkin mukava huoltaa puhdas perämoottori. Alkuun perän ruuvaaminen irti ja siirtäminen autotallin pöydälle. 90 Hondassa perä on kiinni 5 pultilla, 4 näistä on näkyvillä ja yksi on kiertoevän edessä suojalapun alla piilossa.
Viilapenkkiin tiukattuna perän huolto on vaivatonta.

Vesipumpun kotelo. Irtoaa avaamalla 4 pulttia. Kannattaa olla tarkkana, että tiiviste irtoaa nätisti jos sen meinaa uudelleen käyttää.
 Kotelon poiston jälkeen tulee esiin pumpun pesä.
 Kotelon tiiviste oli siistissä kunnossa, huolellinen putsaus ja rasvaus. Tiiviste saa jatkaa töitään.
 400 tuntia ja 4 vuotta vanha siipipyörä. Siivissä oli jo pieniä murtumia, vaihto siis aiheellinen.Tässä vaiheessa kannattaa varmistaa siipipyörän pesän kunto ja vaihtaa tarvittaessa. Tässä tapauksessa se oli virheetön.
Siipipyörän kiilaa ei kannata hävittää ja se on ehdottomasti muistettava laittaa paikalleen kasatessa. Kasaus käänteisessä järjestyksessä, huolellinen siipipyörän ja pesän rasvaus oleellista. Kaikkiin pultteihin laitoin pienen tipan kierrelukitetta.
 Myös peräöljyt on samalla helppo vaihtaa.
Varaosamyyjä sanoi, että Quicksilverin öljypumppu sopii suoraan Hondaan, vaan eipä kierre istunut. Pienellä soveltamisella saatiin työkalusta sopiva.
Potkuriakseli ja muut boorit on hyvä rasvata. Sitten vain perä paikalleen ja moottori tulille korvalappujen kanssa. Jos merkkivesi alkaa lentämään on pumpun vaihto onnistunut. Tässä tapauksessa alkoi.
Pieni käyttäminen ja moottoriöljyn/suodattimen vaihto. Kylmänä öljy valuu tosi nihkeästi ulos, joten tämänkin takia moottorin lämmittäminen kannattaa. Rasvanipat kävin läpi Quicksilverin Teflon rasvalla. Tätä suositellaan myös Hondan manuaalissa, tiedä sitten mitä eroa on puolet halvempiin vesivaseliineihin?
Sitten vielä polttoainesuodattimien vaihto ja vene talvehtimaan. Lisämainintana voi sanoa, että enpä koskaan ole löytänyt hankalampaa rungon polttoainesuodatinta kuin Yamarinissa. Suodattimen vaihto ei onnistu ilman jalan irroittamista rungosta. Pidän tällaista asennusta suunnitteluvirheenä.
Akut olen aina laittanut lämpimään talvehtimaan. Samalla on hyvä suorittaa ylläpitolataus.

Kausi pulkassa.

Marraskuu lähenee puoliväliä ja ajottaisia yöpakkasiakin on jo Lappeenrannan korkeudella ollut. Toissapäivänä kävin kiskaisemassa veneen kuiville, osaltani uistelukausi 2012 alkaa olla pulkassa. Hondaan tuli reilut 360 tuntia kalusto palveli hyvin, mitään moitteita en pysty antamaan. Kaikki lisävarusteet olivat mitä olinkin odottanut. Näistä teen lisää juttua kunhan aikataulut antavat myöten.
 
Jo lähes perinteeksi muodostunut lokakuun loma oli melko kalastuspainotteinen ja 16 aamuna Yamariini irrottautui rannasta suunnaten kohti Suur-Saimaan selkävesiä.
Eväleikattu 57cm taimen kävi merkkauttamassa itsensä
Jos alkukausi oli vaikea, niin ei loppukausi paljoa helpottanut. Ensimmäinen mittalohi odotti Lokakuun alulle asti, tunteja siihen mennessä tuli 212. Tämä on oma ennätykseni tyhjänvedossa. Joka vuosi tuntuu tämä ennätys paranevan. Täysin kalattomia päiviä sattui kohdalle 13 ja päivän keskipituus 8,2 tuntia joten on saanut maisemia katsella ihan sopivasti.
Eväleikattu 65cm järvilohi
Syksyllä sattui kohdalle muutamia mittoja, maagista 4kg tai 70cm rajaa en onnistunut rikkomaan. Tämä onkin ensimmäinen kausi, kun en päässyt mihinkään tavoitteistani. Suurin kala oli 65cm / 3600gr rasvaeväleikattu lohi. Rasvaeväleikkaukset ovat puhuttaneet paljon, osa on sitä mieltä, ettei eväleikattuja kaloja ole alueella juurikaan. Uskallan olla asiasta eri mieltä, ottamistani 5 mittalohesta (+60cm) 4 kpl oli eväleikattuja. Kalojen keskipaino oli tasan 3 kiloa, siinä tienoilla se on pyörinyt lähes joka vuosi.

Jos jotakin saaliista pitää mainita niin kauden ehdottomasti mieleenpainuvin kala oli 54cm järvilohi jonka merkkasimme. Painoa tälle kaverille oli kertynyt 3000gr, joten melko pulska poika oli kyseessä.

Tällainen oli vuosi 2012 kalastusrintamalla, ensi vuonna tulen panostamaan kuhan ja hauen uisteluun.  Karikoiden koukut on jo teroitettu ensi kesän mittelöihin..