Yöpakkaset lähenee

Tänä aamuna ensimmäistä kertaa sai oikeasti raaputella auton ikkunoita. Nytkin, kun ilmatieteenlaitoksen sivuja katselee lupaillaan monelle yölle yli 5 asteen yöpakkasia. Niin se vaan talvi tulee.

Miulla on ollut nyt kuukauden verran lomaa jonka olen aika täysillä panostanut vetouisteluun. Parhaina viikkoina on raksutellut veneen tuntimittariin yli 40 tuntia. Kaikenkaikkiaan tänä vuonna raksit ovat olleet pyörimässä selkäni takana tarkalleen ottaen 309 tuntia. Tämä 300 tunnin merkkipaalu onkin ylittynyt jo 3 vuotena peräkkäin. Toki meinaan vielä vesillä käydä, niin kauan kun vaan ranta on sula veneen ympärillä.
Alamitan vapauttamiseen 72qts kylmälaukku on todella hyvä lisävaruste
Viimevuoteen nähden selillä on ollut tilaa pyöriä viikolla ja viikonloppuisin. Harvemmin on näkynyt samalla selällä yli 5 venettä. Kaipa siihen on syynsä, syyn tiedän itsekkin. Hiljaista on.
Veneessä viettämääni 309 tunnin jaksoon minulla mahtuu yksi otettu järvilohi, tämä oli 65cm/3400gr eväleikattu kala. Jos olisin vesillä vain kalantulon takia touhu olisi loppunut jo aikoja sitten. Raitista ilmaa, hienoja maisemia ja hirveitä myrskyjä, tätä kaikkea on mahtunut uistelureissujen sisältöön. Onhan sitä siinäkin.

Olen tilastoinut vuosieni kalareissut todella tarkkaan. Ennen vuotta 2011 minulla ei ollut yhtään reissua, jolloin ei tullut ollenkaan lohikalatapahtumia. 2011 täysin kalattomia päiviä oli 11 ja tänä vuonna niitä on ollut jo 13. Päivällä tarkoitan keskimäärin 9 tunnin reissua 12 vavan kalustolla. Toki voisin alkaa säätiedoituksista katselemaan vain ns huippupäivät. Toinen vaihtoehto jonka ensivuonna toteutan on aloittaa lohenuistelu vasta, kun pintavesi menee alle 13 asteen.

Tänä kesänä jo hieman harjoittelin Suur-Saimaan puolella kuhan / hauen vetoa. Ensivuonna kokeilut jatkuvat.

Rantautumisvalot käytännössä.

Nyt on muutama viikko haettu kokemuksia rantautumisvaloista.

Voisin todeta, että todella hyödylliset lisävarusteet. Plaaninopeuksissa löytyy reimarit tarvittavan kaukaa ja hajavaloa ei tule kannelle käytännössä yhtään.
 Takatilallekkin valoa yksi ledi antaa aivan riittävästi, ehkä jopa vähän liikaa.

Valoa pimeyteen.

Rantautumiset ja rannasta lähdös pilkkopimeässä ilman valaistusta on melko haasteellisia. Aikaisemman kaluston kanssa on pystynyt käyttämään hakuvaloa ajamisen yhteydessä. Yamarinissa tämä on sen verran hankalaa, että jotakin oli keksittävä.
Markkinoilla on tällä hetkellä karkeasti ottaen 3 eri mallin valoratkaisuja: HID, halogen ja LED. Näistä kiinnosti lähinnä HID ja LED, halogen tippui laskuista heti ensitekijöillää, heikohkon valotehon ja suuren virrankulutuksen takia. Hidejä kävin tutkimassa muutamissa kivijalkamyymälöissä, nämä oli muuten kiinnostavia lamppuja, mutta kotelot menivät niin suuriksi, etten olisi pystynyt asentamaan niitä kovinkaan siististi.
Puuilosta mieleiset pikkuledit, valotehoa luvataan 1000 lumenia ja tehoa 10W. Näitä sijoitin 3kpl, 2 näyttämään eteen ja yhden takatilaan/taakse. Ledeissä virrankulutus on lähes olematon, tämä 3 ledin sarja vie yhteensä alle 3 amppeeria. Verrokiksi voisi laittaa yhden 100W polttimon joka haukkaisee yli 8 ampeerin virrat.

Lampun koko on pieni ja stauffiin pultattuna asennuksesta tuli melko siisti. Alustavissa testeissä valoteho riittää hienosti puomien väliin sihtaukseen. Valot sijaitsevat katolla melkein takareunassa, joten etukaiteisiin ei eksy yhtään hajavaloa. Tämä oli tärkeää asennuspaikkaa etsiessä. Hämärässä plaanissa ajellen reimareiden heijastimet loistavat n. 100m päästä. Täysin pimeällä en ole vielä päässyt testailemaan, mutta luulen että valot toimivat moitteetta.
Takatilan valaisuun valo on turhan kirkas ja suuntausta joutuu etsimään vielä. Näin kirkkaalla valolla ainut vaihtoehto valaisuun on epäsuora valo, heijastettuna esim seinästä.

Kaikukuvia - Garmin GSD24 + Airam P66

Ohessa kaikukuvia Garminin GSD24 kaikumodulilta anturina peräpeilissä Airam P66. Suodatukset säädetty minimiin, herkkyydet automaatilla.